U heeft het vast wel gehoord of gelezen: de huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) dreigt onbetaalbaar te worden. Niet alleen groeit de vraag en dus ook de kosten, maar ook het personeelstekort.
De uitvoering van de WMO is een taak van de gemeente. Sinds een aantal jaren werken een vijftal Peelgemeenten op (o.a.) dit gebied met elkaar samen in de zogeheten Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten. Zoekend naar een oplossing besloot deze organisatie haar inwoners te raadplegen. Wat was er mooier dan dit probleem voor te leggen aan degenen die er mee te maken hebben?
En dus werd er een participatieproces opgestart om onder leiding van een bureau in twee dagen tot een beleidsplan te komen. Via advertenties in de lokale bladen werden geïnteresseerde burgers, cliënten WMO, mantelzorgers, dorpsondersteuners, vertegenwoordigers van zorgorganisaties en ouderenbonden opgeroepen om deel te nemen. De eerste dag telde ruim honderd deelnemers. Op vragen naar de kaders waaraan e.e.a. zou moeten voldoen, werd gezegd dat dit gaandeweg duidelijk zou worden. Op vragen of de geopperde ideeën voldeden aan de kaders, werd steeds bevestigend geantwoord.
Er kwam veel positieve inbreng vanuit de deelnemers en er werd een groot aantal ideeën geopperd. In die zin waren de dagen zeker zinvol. Onduidelijk bleef echter of het allemaal voldeed aan de kaders. Het kwam uiteindelijk dus ook niet tot een beleidsplan, zij het wel tot 27 beslispunten.
Vervolgens vond het bestuur van GR Peelgemeenten deze 27 beslispunten onvoldoende concreet, geen enkele samenhang hebbend en teleurstellend. Kennelijk verwachtte men een volledig uitgewerkt beleidsplan aangeleverd te krijgen.
De deelnemers verwachtten mee te werken aan het opstellen van een goed beleidsplan dat paste binnen het vooraf en vooral voorafgaand aan de plandagen, opgesteld kader. Dat kader bleek er dus niet te zijn. Aan de deskundigheid, ervaringen, interesse en inzet van de deelnemers lag het niet, maar de conclusie van de GR Peelgemeenten en de communicatie daarover naar de media toe waren voor de deelnemers zeer teleurstellend.
Al met al een goed voorbeeld van hoe een participatieproces op een teleurstelling uit kan lopen voor alle betrokkenen door de verwachtingen niet goed te managen. Hopelijk wordt de huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO voor alle betrokkenen, maar zeker voor de cliënten alsnog naar tevredenheid georganiseerd en gerealiseerd.